معرفی مؤسسه فرهنگی صالح:
مدرسه صالح در سال ۱۳۶۹ در ردیف نخستین مدارس غیرانتفاعی کشور به همت جمعی از دانشآموختگان دبیرستان علوی و به توصیه مرحوم استاد علامه کرباسچیان بنیان گذار مدرسه علوی و مدرسه نیکان، تأسیس شد.
این موسسه فعلا در دو مقطع پسرانه متوسطه اول و متوسطه دوم و در منطقه هفت تهران واقع شده است.
از مدرسه صالح تاکنون نزدیک به سه هزار دانشآموز مستعد و موفق فارغ التحصیل شدهاند و در جای جای میهن اسلامی مشغول به خدمت، رشد و توسعه کسب و کار و باورهای اعتقادی و علمی هستند.
در این مؤسسه تلاش داریم تا با توجه به ویژگی های فردی هر دانشآموز سیر رشد و ترقی او را فراهم سازیم.
یقینا تقویت و رشد توانمندیهای روحی و جسمی دانشآموزان به صورت همزمان میتواند از آنها در فراز و فرودهای زندگی فردی امیدوار و تلاشگر بسازد.
امیدواریم به عنایت حضرت صاحب الامر(ارواحنا فداه) مسیر پیشرفت و ترقی هموار گردد.
اهداف مؤسسه:
ابعاد مختلف کار و اهداف طبقه بندی شده مؤسسه فرهنگی صالح به قرار زیر است:
-
جایگاه علمی و آموزشی
-
منزلگاه اعتقادی
-
هدف اخلاقی
-
هویت فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و زیستی
-
جایگاه علمی و آموزشی:
شکل گیری ساختار های علمی در ذهن افراد نیازمند پایه ریزیهای دقیقی است که بعضاً ریشه در اعماق و فرآیند تفکر و اندیشیدن و نوع نگرش واقعی و صحیح علمی دارد.
از این رو رسالت مهم مدارس این است که نحوه صحیح تفکر کردن و تولید محتوای ذهنی را آموزش دهند و از این ره آورد قدرت استناج علمی و استنباط کلامی و منطقی از دادههای اطلاعاتی و علمی را گسترش بیشتری ببخشند. اهتمام به تحصیلات عالیه و در عین حال تفکرات کیفیت گرا با هدف کسب رضایت الهی و خدمت به ساحت قدس مهدوی از اهّم الویتهای علمی و آموزشی این مجموعه میباشد. زیرا آشنایی با کلام وحی و سخنان معصومین علیهم السلام عمق دقیق و صحیح هدف غایی از کسب علم را معرفی میکند و اصالت تفکر و تعقل و نگرش علمی را سرچشمه ای واقعی، اصیل و الهی میبخشد. در ضمن این برکات نورانی پرهیز از شهرت طلبی، فضل فروشی، خود بزرگ بینی، دنیا طلبی و مدرک گرایی نیز ثمره این نوع از تحصیل و تدریس میباشد.
-
منزلگاه اعتقادی:
چنانچه اگر افراد اندیشههای خود را بر اساس نظریات و تئوری های متفکرانی پایه ریزی کنند که اندیشه آنها تنها اصالت زمینی و بشری داشته باشد پر واضح است که همواره باید به دنبال اصلاح اشتباهات آن باشند. زیرا نقص ذاتی همراه دانش بشری علت رشد و پیشرفت آن است و دلیل بر تغییر آن. لذا بر پایه این تجربه عینی چنانچه افراد اساس فکری و اندیشههای خود را بر پایه منبع وحی و عصمت مرتب نمایند و از پراکندگی و التقاط بپرهیزند، آنگاه میشود امیدوار بود که طهارت در اندیشیدن و اعتقادات سرچشمه جهان بینی صحیح و اصیل خواهد بود که برکاتش از حد شمارش بیرون است.
خود باوری و رشد یافتگی دینی مبنی بر رشد شناختی و انگیزش درونی ریشه در فهم اصول اعتقادی در مذهب حقه تشیع دارد و تحقیق و تفحّص در دیدگاههای انحرافی علاوه بر آموزش و گسترش جدال احسن (که دستور قرآنی است) باعث توانمندی بنیانهای اعتقادی نیزمیشود.
شفافیت در اعتقاد به مهدویت و فرهنگ صحیح انتظار و وظایف دوران غیبت اصلاح اجتماعی را به دنبال میآورد. تلاش برای تعظیم شعائر دینی و همت گماردن به تبلیغ عملی و تعبد آگاهانه همراه با خلوص نیت در برابر احکام و اوامر معصومین علیه السلام و نیز پرهیز از رفتارهای بی محتوا و خرافه گرایی یا کهن پرستی باعث سر لوحه شدن این رویه در برنامههای زندگی افراد میباشد.
-
هدف اخلاقی:
رسیدن به مرحله خودآگاهی و خودشناسی و پی بردن به نواقص و کاستی ها و اصلاح آنها و رشد جنبه های شخصیتی و اخلاقی و توجه به کرامتهای نفس انسانی و شرح صدر از موضوعاتی است که همه مکاتب الهی و بسیاری از اندیشههای انسانی به دنبال شکل دهی و هدایت آن بودهاند.
استواری در برابر ناگواریهای اجتماعی و مشکلات آن، آرامش روحی و رضایت مندی از نتیجه تلاشهای شخصی، استقلال و هویت شخصیتی، پرهیز از مفاسد اخلاقی رفتاری، دارا بودن روحیه توکل و توسل به معصومین علیهم السلام، خوش رفتاری با دیگران، مراعات حقوق همه مخلوقات، مهرورزی و مهربانی، خویشتن داری و کنترل خشم، رعایت نظم و همه فضائل اخلاقی، رفتاری و روانی ریشه در مفاهیم اعتقادی شیعی دارد و شخصی که خود را به این نوع رفتارها و خلق و خو متخلق نماید در مسیر کمال نفس قدم گذاشته است. زیرا این رشد اخلاقی در گرو باورهای مذهبی و اعتقادی شکل میگیرد و جلوههای رفتاری فردی و اجتماعی آن نیز به صراحت قابل تشخیص بوده. و در عین حال از قدرت جاذبه بسیار بالایی نیز برخوردار است. چه اینکه همین نوع از اخلاق عملی بزرگان دینی باعث گسترش معارف اعتقادی گشته و سر منشاء ترویج خوبیها بوده است.
-
هویت فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی: